עץ תפוז סיני (קומקווט) 25 ל' (komqwatt)

תפוזים סיניים

תפוזים סיניים הם תפוזי מנדרינה המיובאים מסין. ישנם שני סוגים עיקריים של תפוזי מנדרינה, תפוז מנדרינה מצוי (זה שבדרך כלל קונים במכולת המקומית), והמנדרינות Satsuma,

קרא עוד »
עץ תפוז ולנסיה 10 ל'

עץ תפוז

גדלו אותם  אותם במקום שמקבל הרבה אור שמש מדי יום. הם אוהבים טמפרטורות מעל 25 מעלות. עצי תפוז זקוקים להרבה שמש כדי לצמוח ולשגשג. מקום

קרא עוד »
עצי לימון 10 ל' (Lemon)

מהם עצי לימון?

עצי לימון הוא עץ קטן וירוק עד בעל עלים ארוכים בצבע ירוק כהה. הוא מייצר פרי בצורה של לימונים צהובים ועסיסיים. השם המדעי של עץ

קרא עוד »

מה חשוב לדעת על עצי תפוז?

מבין הפירות השונים, אין ספק כי עצי תפוז והתפוז נחשבים לפרי ידוע וטעים במיוחד האהוב על ישראלים רבים. תפוז ישראלי נחשב איכותי ומשווק באירופה. אפשר לאכול את התפוז ואפשר לקלף את הפלחים וגם ניתן לעשות ממנו מיץ תפוזים לבית. כל הפרטים- בכתבה הבאה.

עצי תפוז

עצי תפוז הם עצי  פרי הדר נהדרים ובעלי פירות עסיסיים במיוחד. עם הדרים נימנים גם עץ אשכוליות וגם עץ לימון סיני.

הגידול שלהם דורש מרחב המשתלם להקצות עבורם על מנת ליהנות מפירות עסיסיים. נוסף על זאת, אפשר ליהנות מהיופי וגם מתפוזים נטולי ריסוס שאפשר לאכול במסגרת טיול בגינה. לעצים אלו מספר שנים בטעמים שונים וכן עמידות שונה למזיקים. ההמלצה היא לבחור את הזן לפני שנוטעים בגינה. למרות העובדה שכל הזנים טעימים, ישנם זנים המתאימים לשימושים שונים וכדאי להביא זאת בחשבון לפני הבחירה- ישנם זנים המתאימים יותר למאכל כמו בהשוואה לאחרים וישנם זנים המתאימים רק להכנת ריבות. ההמלצה לנטוע את העץ בעונת האביב ולחפור בור בגודל 2 מהמיכל בו העץ נמצא ולהעמיד אותו במרכז. בו ברגע שהעץ ממוקם בצורה נכונה, הרי אפשר לכסות אותו באדמה. בזמן כיסוי השורשים חשוב לוודא כי לא נשארות בועות אוויר ולכן ההמלצה היא להשקות באמצעות צינור בזמן הכיסוי.

מתי מתחילה הפריחה?

פריחה של עצי תפוז מתחילה בחודשים יולי- ספטמבר והפרחים קטנים ולבנים. האבקה של הפרחים מתבצעת על ידי דבורים או באמצעות הרוח. בשנים הראשונות של העץ ההמלצה היא לדלל את הפרחים באמצעות ניעור הענפים בעונת הפריחה. לגבי קצב הצמיחה- קצב הצמיחה מהיר יחסית בהשוואה לעצים אחרים והתפוזים הראשונים יגדלו כאשר העץ יגיע לגיל 3. הפירות יופיעו בחודש יולי. לגבי הטיפול העיקרי- הטיפול העיקרי בא לידי ביטוי בגיזום- חשוב ביותר להקפיד על גיזום ענפים חלשים ובוגרים.

איך לגדל עץ תפוז בבית?

מבין הפירות השונים, אין ספק כי עץ תפוז נחשב לפרי האהוב ביותר ולא רק- העץ משווק בכל אירופה. אפשר לאכול את התפוז או לקלף את הפלחים וכמובן לעשות ממנו מיץ תפוזים בבית וגם להכין עוגת תפוזים הכוללת תבלינים שונים. מה לגבי גידול עץ תפוז בבית? בהחלט ניתן לגדל עצי תפוז בבית אך חשוב ביותר להביא בחשבון כי מדובר בעץ ולא בצמח עונתי או בשיח רב עונתי ולכן יש להביא בחשבון כי הוא דורש מקום. מבחינת מזג האוויר התפוז יכול לגדול בכל החלקים ברחבי הארץ, אבל אזור המרכז הוא האזור המתאים ביותר. העץ אוהב מזג האוויר חם והקור נחשב לאויב של העץ ויכול לחסל את הפירות של העץ המתפתחים בחודשים הקרים. במידה והחלטתם לגדל עץ תפוז, הרי אפשר ליהנות לא רק מהפירות אלא גם מניחוח הפריחה.

מה לגבי גידול העץ מזרעים?

אמנם הנבטת זרעים אפשרית בהחלט, אך אינה מומלצת. יש מספר סיבות מדוע לא תהיו מעוניינים לגדל את העץ מזרעים:

  • שנים רבות: הסיבה הראשונה היא כי מדובר בשנים רבות עד שהעץ נובט והופך להיות עץ מניב פירות.
  • המטען הגנטי אינו זהה: הסיבה השנייה היא כי המטען הגנטי שאתם מוציאים מהפירות שרוכשים בסופרמרקט אינו זהה לפרי ממנו הוצאתם את הזרעים. פרי שיצא מזרע יהיה נמוך באיכות. מכאן, השיטה היעילה ביותר תהיה רכישת שתיל תפוזים במשתלה.

מה חשוב להביא בחשבון על רכישת שתיל במשתלה

משתלת זר אביב היא משתלה ובה תוכלו למצוא עצי תפוז אשר יעניק לכם פירות טעימים. ישנם מספר זנים של תפוז מתוק ויש זנים שכיחים כמו למשל ולנסיה, שמוטי ועוד. נוסף על כך אפשר למצוא גם  שיחים כמו למשל, דורנטה לבנה, קלרוטריה, דקלים, היביסקוס אדום וכן תמרים מהחקלאי.

  • שמוטי: מדובר על אחד הזנים המזוהים ביותר. זן זה גדל בארץ זמן רב ומתאים למזג האוויר בישראל. הפרי שלו עסיסי וגדול. קל ביותר לקלף אותו ולאכול. אחד היתרונות המרכזיים הוא עונת קטיף ארוכה במיוחד. את הפירות הראשונים יהיה ניתן לקטוף בדצמבר עד אפריל.
  • ולנסיה: מדובר על זן ותיק של עצי פרי אשר פותח בקליפורניה. מדובר על עצים שאינם גבוהים במיוחד, אך עץ זה נחשב גבוה במיוחד בהשוואה לזנים אחרים. הגובה שלו הוא 6 מטר ובעל תנאים אידיאליים. בשל הגובה שלו הוא משולם להצללה בגינה. מדובר על פרי מעולה למיץ וניתן לאכול אותו סתם כך.
  • טבורי: מדובר על זן ידוע במיוחד בשל הטבור בקצה של הפרי. מקור המוטציה הוא בעץ אשר גדל במנזר בברזיל במאה ה19. אותה מוטציה הביאה ליצירת פרי תאום הצמוד לפרי הגדול ליד הגבעול.

מה חשוב להביא בחשבון במסגרת שתילת התפוז?

לאחר רכישת השתיל, חשוב ביותר לשתול אותו בגינה. העץ אוהב שמש מלאה ובמידה ואין מספיק גשמים במסגרת עונת הפריחה, הרי יש צורך להקפיד על השקייה. שימו לב, במידה והפרי מתפוצץ, הרי זה סימן למחסור במים. מה לגבי הטיפול השוטף? חשוב להסיר ענפים יבשים וחלשים. במידה ויש לכם עץ צעיר וקטן, ההמלצה היא לדלל את הפרחים. על ידי כך תקבלו אמנם פחות פירות, אבל פירות איכותיים יותר. מה עוד חשוב לדעת? מדובר על עץ הרגיש למזיקים רבים וניתן למצוא אותו מותקף על ידי עש המנהרות, כינמות ומזיקים נוספים.  על מנת להתמודד עם מזיקים מסוג זה, ההמלצה היא לעשות שימוש באמצעים אורגניים. מה לגבי הדישון? כדאי להשתמש במוצרים אורגניים.

רגע לפני סיום

אין ספק כי תפוז נחשב לפרי אהוב במיוחד על רבים ולכן ניתן לראות רבים מגדלים עצי תפוז בגינה הפרטית שלהם בבית.

במידה ואתם מעוניינים להוסיף עצי תפוז לגינה שלכם, הרי במשתלת זר אביב מחכים לכם מומחים בתחום על מנת להמליץ לכם על הזנים האיכותיים והמתאימים ביותר לגינה שלכם. במשתלה תמצאו את הזנים האיכותיים והטובים ביותר לשימוש וכך תוכלו לגדל עצים של תפוז בבית.

עצי תפוז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *